Uge 1: Afrunding#

Arbejd videre med opgaverne fra forberedelsen og øvelserne, som du endnu ikke har løst.

Nøglebegreber#

  • Skalar-funktioner: specielt kvadratiske former

  • Vektor-funktioner

  • Visualisering af funktioner: Grafer og niveaukurver/mængder

  • Kontinuitet

  • Det sædvanlige indreprodukt (prikproduktet) og norm i \(\mathbb{R}^n\)

  • Partielle afledte og Gradientvektoren

Hvis der stadig er begreber du er usikker på hvad dækker over, bør du genlæse ugens tekst eller genregne ugens øvelsesopgaver.

Ekstra opgaver#

Vi forventer ikke at du laver flere opgaver end øvelsesopgaverne fra ugens program. De følgende ekstraopgaver er udelukkende et frivilligt tilbud for dem, der ønsker yderligere træning og udfordring.

1: Visualiseringer - tur på et bjerg#

Vi ser på et højdekort for et bjerg, hvor cirklerne er niveaukurver for højdefunktionen. Pilene angiver højdefunktionens gradientvektorfelt. På bjerget findes en elliptisk vandresti som på kortet er rød. Bjerg

Spørgsmål a#

Forestil dig du går en tur langs den røde sti i positiv omløbsretning (mod uret). Find de punkter på stien hvor stigningen er 0 (det går hverken opad eller nedad).

Spørgsmål b#

På hvilke stykker af stien går det opad, og på hvilke nedad?

Spørgsmål c#

Følg nu en af niveaukurverne på tegningen hele vejen rundt og betragt retningen af de gradientvektorer der ligger lige i nærheden. Konklusion?

Spørgsmål d#

Dette bjerg er selvfølgelig ret specielt. Men tag igen vandrestøvlerne på, og giv et intuitivt argument for hvorfor gradientvektorerne altid, på alle bjerge, må være vinkelrette på niveaukurverne?

2: Kontinuitet af førstegradspolynomier#

Bevis at polynomiumsfunktionen \(f : \mathbb{R} \to \mathbb{R}\), \(f(x)=3x\) er kontinuert i alle punkter \(x \in \mathbb{R}\).

3: Grænseovergang af en funktion \(f: \mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}\)#

Lad \(f: \mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}\) være givet ved:

\[\begin{equation*} f(x,y) = \begin{cases} \displaystyle \frac{x\,y + x^3 + xy^2}{x^2 + y^2} & \text{hvis } (x,y)\neq (0,0),\\ 0, & \text{hvis } (x,y) = (0,0). \end{cases} \end{equation*}\]

Spørgsmål a#

Find \(f(x, x)\) for \(x \neq 0\). Find dernæst \(f(y, y)\) for \(y \neq 0\).

Spørgsmål b#

Bestem \(\lim_{x \to 0} f(x,x)\).

Spørgsmål c#

Bestem \( \lim_{x \to 0} f(x,2x) \).

Spørgsmål d#

Overvej om grænseværdien \(\lim_{(x,y)\to (0,0)} f(x,y)\) eksisterer.